Τα μέλη της λέσχης ανάγνωσης της βιβλιοθήκης συζητούν για βιβλία.

         

Την Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου και ώρα 19:00 θα συναντηθούν τα μέλη της Λέσχης Ανάγνωσης  της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Καρπενησίου στο «Βάλσαμο» και  θα συνεχίσουν τη συζήτηση και άλλων βιβλίων για το αφιέρωμα που θα γίνει για τον ποιητή Νίκο Καββαδία. Μεταξύ των βιβλίων που θα συζητηθούν είναι  του Δημήτρη Καλοκύρη «Χρυσόσκονη στα γένια του Μαγγελάνου. Εισαγωγή στον Νίκο Καββαδία» , του Τάσου Κόρφη, «Νίκος Καββαδίας. Συμβολή στη μελέτη της ζωής και του έργου του» και το συλλογικό έργο «Επτά κείμενα για τον Καββαδία».

Περιγραφή του βιβλίου «Χρυσόσκονη στα γένια του Μαγγελάνου. Εισαγωγή στον Νίκο Καββαδία»

Λένε πως όταν ο Ιούλιος Βερν γνώρισε τον Αλέξανδρο Δουμά (πατέρα), αποφάσισε: «Ό,τι κάνει αυτός με την Ιστορία θα κάνω εγώ με τη Γεωγραφία».
Κάπως ανάλογα αντιμετώπισε και ο Νίκος Καββαδίας τη γενιά του: Ό,τι έκαναν εκείνοι με τη Ρωμιοσύνη έκανε αυτός με τη θάλασσα.
Ο Καββαδίας, έτσι κι αλλιώς δεν αποπειράθηκε να καταγράψει πουθενά ναυτική (ή πολιτική) ηθογραφία, ούτε να περιγράψει βάσανα και καημούς. Το ταξίδι στο έργο του είναι το αυτονόητο -και τελικά αναμενόμενο- σκηνικό. Το πλοίο είναι το ονειρώδες αφροδίσιο σώμα, το νερό η πλήρης ερωτική φαντασίωση. Η δράση είναι μια ασύνδετη, χαλαρή διαδοχή λεκτικών εικόνων με ελαστικό ιστό, οι οποίες διαμόρφωσαν έναν «ναυτικό» αφηγητή, που καταγράφει την Ποιητική του με θαλασσί μελάνι.
Μήπως όλο το ποιητικό του έργο είναι, τελικά, ένα ποίημα εν προόδω και η «Βάρδια» (σχηματικά) ο υπομνηματισμός του; Μία τεράστια διαχρονική ρυμοτομία του υγρού ψυχισμού;
Ο.Ε.Δ.

Περιγραφή του βιβλίου «Νίκος Καββαδίας. Συμβολή στη μελέτη της ζωής και του έργου του»

Στο έργο του Νίκου Καββαδία εκφράζεται η περιπέτεια μιας ανήσυχης, θαλασσινής ψυχής. Η θάλασσα κυριαρχεί παντού σαν απέραντος δρόμος γνώσεων, σα διέξοδος του ανικανοποίητου, παρήγορη προέκταση πέρα απ’ τους ασφυκτικούς ορίζοντες του παραδεκτού. Η εναλλαγή της, η χωρίς στατικότητα αδιάκοπη κίνηση, το πελώριο και το μεταβλητό της (μόνες πραγματικότητες για τον ποιητή) τον ξεκουράζουν σε μια συνεχή περιπέτεια για την κατάκτηση και την καταστροφή του ξένου, σ’ ένα τυραννικό κυνήγι μοναξιάς. Τα λιμάνια μικροί σταθμοί για λίγη ξεκούραση. Οι άνθρωποι επιβάτες: περνούν και φεύγουν. Οι μνήμες πολλές, πολλές φορές ανώνυμες. Το ταξίδι για το ταξίδι:

«Ξέρω εγώ κάτι που μπορούσε, Καίσαρ, να σας σώσει,
κάτι που πάντα βρίσκεται σ’ αιώνια εναλλαγή,
κάτι που σχίζει τις θολές γραμμές των οριζόντων
και ταξιδεύει αδιάκοπα στην ατελείωτη γη»
(Νίκος Καββαδίας, «Γράμμα στον ποιητή Καίσαρα Εμμανουήλ», «Μαραμπού»)

Αυτή η «ατελείωτη γη», η αναζήτηση του άλλου, της δικαίωσής μας μέσα στο άλλο, οι παροδικοί δεσμοί: μικρά καταφύγια στη μοναχική μας πορεία, η νεανική αντίσταση στον παραλογισμό της ζωής, αυτή η τραγική σπατάλη (που ξεκινάει από ένα μεταφυσικό πάθος) στην εναλλαγή του κόσμου, το πάθος των συνεχών αναχωρήσεων, αποτελούν τους ποιητικούς ορίζοντες που μέσα τους φτερουγίσανε τα όμορφα και αμαρτωλά «μαραμπού» του Καββαδία.» […]
Με βάση αυτήν την αρχή, της συλλογικής, δηλαδή, προσφοράς αγάπης στον ποιητή και τον άνθρωπο, το υλικό που μπόρεσα να συγκεντρώσω από συγγενείς, φίλους του, βιβλία και έντυπα, τα ταξινόμησα σε δύο μέρη: στο κύριο και στο επίμετρο. Στο πρώτο περιλαμβάνεται μια μελέτη μου για το έργο του ποιητή, διάφορες μαρτυρίες (έγγραφες και προφορικές) επάνω στη ζωή του και μια επιλογή από τα ποιήματά του. Στο δεύτερο: το επίμετρο, συγκέντρωσα μια επιλογή από κριτικές που γράφτηκαν για το έργο του, ένα χρονολογικό βιογραφικό πίνακα της θητείας του στα καράβια που υπηρέτησε, μερικά γράμματα του και το γλωσσάρι του κ. Κ. Ν. Πλαστήρα για το «Μαραμπού» και το «Πούσι», που πρόθυμα μου παραχώρησε γι΄αυτήν την έκδοση. […]

Λίγα λόγια για το συγγραφέα

O Mήτσος Kασόλας γεννήθηκε το 1936. Σπούδασε κινηματογράφο και θέατρο. Eργάστηκε ως φωτογράφος και οπερατέρ (1961-1967) στο κινηματογραφικό τμήμα του Yπουργείου Παιδείας, απ’ όπου και τον έδιωξε η Xούντα. Για τρία χρόνια στη Φίνος Φιλμ ήταν βοηθός σκηνοθέτη σε ταινίες του Nτίνου Δημόπουλου. Aσχολείται με τη συγγραφή βιβλίων και σεναρίων και υπήρξε μέλος γνωμοδοτικών επιτροπών σεναρίων στο Eλληνικό Kέντρο Kινηματογράφου. Παράλληλα άσκησε και το επάγγελμα του δημοσιογράφου -ως μέλος της EΣHEA- από το 1972 έως το 1992, σε πολλές εφημερίδες του κέντρου και της περιφέρειας: «Tα Nέα», «Aυγή», «Oικονομική Πορεία» κ.ά. Aπό το 1964 μέχρι τώρα έχει εκδώσει πέντε ποιητικές συλλογές, ένα χρονικό, ένα δοκίμιο για τον Νίκο Καββαδία και οχτώ μυθιστορήματα. Tο 1974 πήρε το A’ Kρατικό Bραβείο για το χρονικό του «H άλλη Aμερική» και το 1982 τιμήθηκε με το A’ Kρατικό Bραβείο για το μυθιστόρημά του «O Πρίγκιπας», που προβλήθηκε ως τηλεοπτική σειρά είκοσι έξι επεισοδίων στην ET-1, σε σκηνοθεσία του Tάσου Ψαρρά. Το μυθιστόρημά του «Αγγελίνα» μεταφέρθηκε ως σειρά στη ΝΕΤ, επίσης από τον Τάσο Ψαρρά, με τον τίτλο «Ο θησαυρός της Αγγελίνας». Ποιήματά του μελοποίησε ο Γιάννης Mαρκόπουλος και έχουν ενσωματωθεί στην ταινία του Zυλ Nτασέν «Δοκιμή». Aποσπάσματα του βιβλίου του «H άλλη Aμερική» περιέχονται σε βιβλία της μέσης εκπαίδευσης. Mια σειρά από τα έργα του διδάσκονται στο Πανεπιστήμιο Xάρβαρντ (τμήμα ξένων γλωσσών). Eπιλογή από το ποιητικό του έργο μεταφράστηκε και κυκλοφόρησε στην Aμερική με τον τίτλο «Harvest» το 1971. (Πηγή:BiblioNet)